Visste du at du enkelt kan søke etter både tidligere saker, diverse kunnskapsdatabaser, Release notes eller eventuelt endringsbeskrivelser i Kundeportalen?
Søk/Søkefelter
Du finner søkefelter helt øverst i alle bilder i kundeportalen, altså både på startsiden og under hvert av menyvalgene for Kunnskap, Sak og Mine saker.
Før du begynner å skrive inn dine valgte nøkkelord i feltet står det teksten Søk eller Søk (minst tre tegn) i disse søkefeltene.
Dette kan du gjøre for å snevre inn resultatet av et søk mest mulig:
- Bruk så mange søkeord du trenger for å snevre inn søket og bruk søkefeltet på rett plass i portalen.
- Tenk over om du må søke på engelsk eller norsk (NB! FAQ-artikler skrives på både engelsk og norsk, mens release notes er kun på engelsk!)
- Om du ønsker å kun søke på noe du vet ble opprettet i 2023, kan du bruke både aktuelt søkeord, f.eks. Excel og kombinere det med aktuelt årstall slik at søkefeltet inneholder: Excel 2023. Da vil de øverste treffene ha med seg artikler som omhandler Excel og enten er opprettet/behandlet i 2023, eller som det står nevnt 2023 i.
Hvordan kan du enklest søke i tidligere saker?
1. Gå inn på menyvalget “Mine Saker”
2. Velg den aktuelle listen du vil søke i til venstre. Om det er en gammel sak du er på jakt etter kan du f.eks. gå inn i listen “Lukkede saker” eller “Alle saker”
3. Skriv inn aktuelt søkeord i boksen for Nøkkelordsøk. Dette søket gjelder for den listen du har valgt å søke i
4. Søk f.eks. etter excel i dette feltet, og listen din begrenses til å vise de sakene din bruker har tilgang til, og som har valgte søkeord enten som del av Emne eller Beskrivelse i saken.
Søk mens du er i gang med å opprette en sak
Her er det Emnet du registrerer som avgjør hva som kommer opp av forslag, så sørg for å få med deg viktige nøkkelord i emnet. Gi systemet et par sekunder til å komme med forslag. Ta gjerne en titt på disse forslagene og se om du får hjelp av disse.
Husk at du også får visning av kunnskapsartikler/tidligere saker helt nederst på skjermen når du er i gang med å opprette en ny sak.
Hvordan kan du enklest søke på kombinasjonen av saker og alle kunnskapsdatabaser?
Om du ønsker å søke generelt etter en løsning på noe, så tar du søket ditt fra startsiden i portalen. Da søker du blant ALT du har tilgang til i portalen.
Hvordan søke kun i FAQ eller Release notes?
1. Velg «Kunnskap» på startsiden
2. Velg den aktuelle kunnskapsdatabasen, f.eks. FAQ
3. Skriv inn aktuelle søkeord
4. Sjekk resultatet. Om resultatet ikke var det du forventet, søk igjen eller ta bort brukte filtre for å søke i ALLE eller noen av kunnskapsdatabasene istendefor.